En inspelning av föreläsningen som gavs vid digitala kompetensdagen på Linnéuniversitetet 2016.
InnehållI filmen ser vi först hur AKK-appen Avaz (AKK: Alternativ Kompletterande Kommunikation) kan användas av barn och vuxna med talsvårigheter för att kommunicera
autonomt med hjälp av symboler, och vad som skiljer en
robust AKK-app från en situationsbaserad app med mer begränsad vokabulär. Några exempel på andra begrepp som tas upp är: Språkinmatning med stöd (Aided language input), modellering och motorplanering.
Därefter berättas det om AKK-appen FreeSpeech och vi får se hur den kan användas för språkinlärning med hjälp av symboler, med målet att uppnå förståelse för språkets struktur. FreeSpeech producerar grammatiskt korrekta meningar utifrån att användaren guidas genom processen att bygga ihop uttryck utifrån symboler och ord på modersmålet.
Presentationen kan ses på:
https://goo.gl/cd80VU och ligger även som PDF i bilaga.
Del 1, om Avaz börjar direkt
Del 2, om språkinlärning med FreeSpeech, börjar vid 37.41